Tik Tok: Η εφαρμογή που κατέκτησε τον πλανήτη εν μέσω καραντίνας

153

Ο Zhang Yiming, δημιουργός του Tik Tok, αγαπάει να φαντάζεται όμορφα πράγματα που δεν έχουν γίνει ακόμα και μετά να τα υλοποιεί.

Ο μέσος χρήστης περνά στο Tik Tok 52 λεπτά κάθε μέρα

To Facebook παρουσίασε το δικό του, ανάλογο project (με το όνομα Lasso) το Νοέμβριο του 2018, μήπως και ανακτήσει την αγάπη των νέων (που ‘χουν πάει σε άλλες εφαρμογές), αλλά ήταν αργά.

Εν αντιθέσει με την πλειοψηφία των πιο δημοφιλών εφαρμογών, η συγκεκριμένη που ανήκει στην κατηγορία ‘social video app’ δεν δημιουργήθηκε στη Silicon Valley, από 20χρονο, αλλά στην Κίνα από τον 36χρονο Zhang Yiming. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Forbes ο αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας, είναι ο δέκατος πιο πλούσιος Κινέζος, με την προσωπική του περιουσία να εκτιμάται στα 16.2 δισεκατομμύρια δολάρια. Στη λίστα με τους δισεκατομμυριούχους της γης, είναι στο Νο70. Το moto του είναι αυτό που ακολουθεί.

✔ Το δεύτερο χρόνο του app στον ‘αέρα’ είχε 13 εκατομμύρια χρήστες, καθημερινά. 

✔ Το 2017 ξεπέρασε τα 600.000.000 χρήστες. 

✔ Την ίδια περίοδο, είχε κάθε μέρα 120 εκατομμύρια χρήστες. Είχε ήδη ‘μπει’ στις αγορές της Ιαπωνίας, των ΗΠΑ, της Βραζιλίας και της Νοτιανατολικής Ασίας. 

✔ Το 90% αυτών είναι ηλικίας έως 30 χρόνων. 

✔ Ο μέσος χρήστης περνάει 76 λεπτά, την ημέρα, στο site. 

✔ Περί 1.3 δισεκατομμύρια άνθρωποι διαβάζουν κάθε μέρα, άρθρα του Toutiao, του οποίου η αξία έχει τα 20 δισεκατομμύρια δολάρια. Είναι 40 φορές μεγαλύτερη, από ό,τι ήταν πριν τρία χρόνια. 

✔ Το Toutiao είναι ένα project της εταιρίας ByteDance που το 2019 είχε έσοδα 7.200.000.000 δολάρια. Εκεί ανήκει και το Tik Tok. Στην Κίνα κυκλοφορεί αυτή η εφαρμογή (εννοώ εφαρμογή ιδίας λογικής) από το Σεπτέμβριο του 2016, ως Douyin, καθώς υπάρχουν και οι κανονισμοί λογοκρισίας της χώρας.

Το Φεβρουάριο του 2017 εξαγόρασε το Flipagram, που υπήρχε από το 2008 (το είχαν φτιάξει τέσσερις φίλοι-προγραμματιστές, στο Λος Άντζελες) και επέτρεπε στους χρήστες “να δημιουργούν και να μοιράζονται οπτικές ιστορίες, με τη μουσική που αγαπούν”. Ένα τετράμηνο αργότερα έδωσε στην νοτιανατολικό Ασία το Hypstar (νυν Vigo Video, δηλαδή ένα social network που η δουλειά γίνεται με τη χρήση μικρής διάρκειας videos από την καθημερινότητα).

Όσο πήγαινε καλά η δουλειά, το αφεντικό ανέβαινε ‘level’. Έκανε ουκ ολίγες εξαγορές. Μεταξύ τους ήταν musical.ly, μια παγκόσμια ‘κοινότητα’ (app) με μικρής διάρκειας videos, εξόχως δημοφιλούς, στις ΗΠΑ μεταξύ των εφήβων (ηλικίας 13-18 χρόνων). Είχε ‘κλείσει’ τετραετία ύπαρξης και είχε 200.000.000 χρήστες, που συνδύαζαν δημοφιλή τραγούδια με videos των χρηστών. Ο Yiming την έκανε δική του, για 1 δισεκατομμύριο δολάρια -και προκάλεσε τον έλεγχο των αμερικανικών αρχών που ασχολούνται με το εμπόριο.

Τη συνδύασε με Douyin και εγένετο το Tik Tok, το οποίο προστέθηκε στα apps που μπορείς να αποκτήσεις το 2017. Αυτή η συγχώνευση ήταν που εκτόξευσε τις προτιμήσεις. Βλέπεις, ενώ έμπαινε το κάθε παιδί στο musical.ly, βρισκόταν στο Tik Tok (αυτό γίνεται μέχρι σήμερα). Υπήρχε και επιλογή στα settings, που ενημέρωνε το χρήστη πως έχει ‘κλείσει’ δίωρο στην εφαρμογή -για να κάνει κάτι άλλο με τη ζωή του. Μια μέρα νωρίτερα, είχαν παρουσιάσει αντίστοιχα χαρακτηριστικά ‘καλής χρήσης’ το Facebook και το Instagram.